Hållbara däck för en hållbar miljö

Den Europeiska Unionen har startat ett arbete för att se över de generella säkerhetsföreskrifterna och kommer i samband med detta genomföra en utveckling av däcklagstiftningen. Målsättningen är att mäta däckens prestanda när de är slitna.

 

VARFÖR ÄR DETTA VIKTIGT?

Den Europeiska reglering som tillämpas idag innebär att bromsförmåga på vått väglag endast mäts på nya däck. Under hela däckets livslängd minskar denna förmåga, vilket är avgörande för säkerheten. Många tillverkare utformar däck som är säkra ner till den lagliga gränsen på 1,6 mm mönsterdjup* . Dock finns inget som hindrar försäljning av däck vars bromsförmåga på vått väglag försämras drastiskt redan innan den lagliga gränsen. Denna brist på kunskap kan uppmuntra dig som förare att byta däck för tidigt, som en säkerhetsåtgärd.

VAD STÅR PÅ SPEL?

I Europa innebär för tidigt byte av däck upp till 128 miljoner fler använda däck per år***, 6,6 miljoner ton mer CO2*** och 6,9 miljarder Euro i ökade kostnader för bilisterna**. Sammanfattningsvis skulle dessa nya regler innebära förhöjd säkerhet på våra vägar och färre onödiga kostnader samtidigt som det skulle bidra till att skydda miljön genom mindre slöseri av råvaror och minskade CO2-utsläpp.

Här kan du läsa om hur Michelin jobbar med hållbara däck för en hållbar miljö!

https://www.michelin.se/auto/start-auto/long-lasting-performances

 

* Med förbehåll för en normal användning av däcken och att däck- och biltillverkarens rekommendationer följs. Vid tvivel, vänligen vänd er till en däckspecialist.
** Data från Ernst & Youngs studie "Planned obsolence is not inevitable" publicerad i Maj 2017.
*** Interna beräkningar utförda i Ladoux (Michelins tekniska center i Clermont-Ferrand, Frankrike): publicerade den 27 sept 2016 i rapporten "Råvaror, bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp relaterade till för tidigt däckbyte".

Texten är hämtad från Michelin