Däckmärkning och symboler

Lär dig mer om däckmärkningar och symboler för sommardäck och vinterdäck. 

Att det finns många olika beteckningar, märkningar och symboler för både sommardäck och vinterdäck är ingen nyhet. Här går vi igenom det som kan vara viktigt för dig att veta när du ska välja rätt däck.

Däcken är bilens enda förbindelse med vägbanan så de är mycket viktiga ur säkerhetssynpunkt. Ta hand om däcken så varar de längre och framför allt, använd rätt däck för rätt årstid. Dubbdäck eller friktionsdäck på vintern, sommardäck på sommaren.

 

Däckdimension

Varje bil kräver vissa specifika dimensioner, storlekar. Dimensionen ser ut som i formatet 205/55-16 94V. 205/55-16, visar vilken storlek däcket är. 94 visar belastningindex och bokstaven V visar hastighetsindex.

Om vi delar upp dimensionen 205/55-16 så står sifforna för följade:
205 - däckets bredd i mm
55 - profilförhållande (höjd i procent av bredden)
16 - däckets innerdiameter (=fälgens storlek) i tum

Belastningsindex

Belastningsindex talar om hur mycket vikt däcket klara av. För att se vad din bil behöver för belastningsindex på däcken kan du kolla på fordonsregistret och skriva in ditt regnr. Där kan man via fliken axlar och hjul se vad bilen är registrerad med. 

Hastighetsindex

Hastigetsindex, bokstaven, anger den högsta tillåtna hastigheten, km/h, för däcket. Du hittar markeringen på däckets sida, beteckningen menar på hur hög hastighet ett bildäck kan köras med utan att förlora sin körförmåga. 

J L M N P Q R S T U H V W Y
100 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300

 

Däckmärkning

Tillverkningsår - DOT märkning

Vad som också brukar vara märkt på däcket är tillverkningsår, DOT (Departement of Transportation). Dessa siffror visar vilken vecka under vilket år däcket är tillverkat och kan se ut så här: "DOT 0924". De första två siffrorna beskriver veckan och de sista två sifforna beskriver året. DOT 0924 betyder då att däcket är tillverkat vecka 9, år 2024. 

EU-Däckmärkning

Eu - däckmärkning, även kallad energimärkning sitter på varje nytt däck och visar vad däcken har för "betyg". Märkningen visar våtgrepp, bränsleförbrukning och bullernivå. Läs mer om energimärkningen här.

Gul och röd prick

Det finns ofta en gul och en röd prick på ett däck. Den gula pricken motsvarar den lättaste delen på däcket och ska positioneras vid ventilen. Den röda pricken motsvarar högsta punkten på däcket och bör matchas mot lägsta punkten på fälgen. Detta är en märkning som förenklar jobbet i verkstaden när det handlar om att balansera hjulen. 

Alptopp-symbol / 3PMSF

Dubbfria däck, även kallade friktionsdäck måste ha 3PMSF-symbolen, även kallad altopp-symbolen/Three Peak Mountain Snowflake. Detta är enligt regel som trädde i kraft den 1 juni 2019. Är dina dubbfria däck äldre än så och saknar symbolen, får de inte användas från och med 30 november 2024. Regeln gäller inte bara i Sverige, se till att alltid kontrollera vilka däck som är godkända i det land du besöker. 

 

Typ av Däck

Sommardäck 

Sommardäck är optimerade för torra och våta vägförhållanden under varma månader. Sommardäck ger högt grepp på våta och torra vägar, hög stabilitet i kurvor och optimal körsträcka vid varma temperaturer. 

Vinterdäck -  Friktionsdäck 

Friktionsdäck är vinterdäck utan dubbar, utformade för att ge bra grepp på snö och is, även om de inte är lika effektiva som dubbdäck på isiga vägar. För dig som inte kör mycket på isiga vägar men ofta kör på snö, kan friktionsdäck vara det bästa alternativet. De har ett unikt mönster och en gummiblandning med högre friktion, vilket gör att de fungerar bra under vinterförhållanden. 

Vinterdäck - Dubbdäck 

Dubbdäck är ett vinterdäck med dubbar i slitbanan. Optimalt för dig som vill köra säkert när det är is och snö underlag. Dubbarna ger däcken extra bra grepp vid halka och andra isväglag. Fördelar med dubbdäck är att man kan få kortare bromssträcka och en mer kontrollerad körning på väglag med mycket is och snö. Observera att dubbdäcken ger sämre väggrepp på torra asfaltsvägar. 

Förstärkta däck - XL Däck

Däck märkta med XL menas med att däcken är konstruerade för att tåla tyngre vikter och mer tryck än vad standarddäck klarar av. Dessa däck kan hantera högre lufttryck och har därav högre lastkapacitet. För att identifiera om du har förstärkta däck letar du efter märkningen “XL”, det kan även stå “Reinforced". 

Vid tunga transporter kan det vara optimalt att använda sig av XL däck för att öka säkerheten och för att undvika skador på däcken på grund av överbelastning. Notera dock att körkänslan kan kännas lite annorlunda med XL däck på grund av de höga lufttrycket. 

C-Däck

C-Däck är däck som klarar av en högre belastning. De är designade för lite tyngre typer av fordon, som tex husbil, husvagn, lätt lastbil och skåpbil. "C" i C-däck står för Commercial, och de menas med att de är optimala för kommersielt bruk. Stommen i C-Däcket skapar en ökad stabilitet under körning och när fordonet står stilla. Detta är ett bra alternativ för dig som vill öka din säkerhet på vägarna och kör ett lite tyngre fordon. 
 

Run Flat Däck

Run Flat däck kallas de däck som konstruerats för att bilen ska kunna fortsätta köra en viss sträcka (vanligtvis 80km) efter att de har tappat lufttryck. Run Flat däck har förstärkta sidor som gör det möjligt att stödja bilens vikt trots att däcktrycket kan vara lågt. 

Det betyder att föraren inte behöver vänta in hjälp vid vägkanten utan man kan själv ta sig till en verkstad och få hjälpen snabbare. Att köpa Run Flat däck är bekvämt och du kan känna dig lugnare ute på vägarna och vara trygg med att du faktiskt kan ta dig fram ändå. 

 

Fälgkant ZP ( Zero Pressure)

Fälgkant ZP, eller Zero Pressure som de också kallas. Är en speciell design på en fälg som används i Run Flat däck. Denna innovativa fälgkant gör det möjligt för däcket att stödja bilens vikt även när det har förlorat lufttryck.