Integritetspolicy
Allmänt om vår behandling av personuppgifter
Euromaster värnar om din personliga integritet och vi vill att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Vi värnar om att vara tydliga och transparenta med vilken information vi samlar in och hur vi kommer att använda den. Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in, använder, lagrar och skyddar dina personuppgifter när du besöker våra verkstäder, använder våra tjänster (såsom däckhotell, andra däckrelaterade tjänster och fordonsservice), använder vår webbplats eller våra digitala tjänster, eller som du på annat sätt tillhandahåller oss när du interagerar med oss.
Euromaster arbetar löpande med integritetsfrågor och vi kan därför komma att uppdatera vår integritetspolicy. Du hittar den senaste versionen på vår hemsida.
1. Personuppgiftsansvarig och hur du kontaktar oss
Euromaster Sverige AB, org.nr. 556078-6500, med besöksadress Kyrkogårdsvägen 1, 432 49 Varberg, registrerad adress Box 1134, 432 15 Varberg, och telefonnummer 0340- 829 00, är personuppgiftsansvarig för personuppgifterna som behandlas på denna webbplats, i våra egenägda verkstäder och när du kontaktar oss på annat sätt, om inte något annat anges. Det innebär att vi ansvarar för att personuppgifterna behandlas korrekt och i enlighet med gällande lagstiftning.
Om du har frågor om vår integritetspolicy eller vår behandling av dina personuppgifter, eller vill utöva någon av dina rättigheter (se information under rubriken ”Dina rättigheter” nedan) vänligen kontakta oss genom att skicka ett e-postmeddelande till vår Integritetsansvarig på gen.se.gdpr@euromaster.com
För övriga frågor kan du även kontakta oss på följande sätt:
Telefon: 0340- 829 00
Brev: Euromaster AB, Box 1134, 432 15 Varberg
2. Andra policyer och information som vi uppmuntrar dig att läsa
Även om denna integritetspolicy är huvuddokumentet som innehåller information om hur vi samlar in och använder dina personuppgifter, finns det information på vissa andra ställen som vi uppmuntrar dig att läsa.
Vår Cookiepolicy: När du använder vår webbplats och andra digitala produkter och tjänster som tillhandahålls av oss kan information samlas in via cookies för att skilja dig från andra användare av vår webbplats och andra digitala produkter och tjänster. Vi har en separat cookiepolicy som förklarar vår användning av cookies när du använder webbplatsen och de syften för vilka vi använder dem. Vi uppmuntrar dig att läsa vår cookiepolicy.
3. Vilka personuppgifter vi behandlar om dig
Vi samlar in personuppgifter för olika ändamål beroende på hur du interagerar med oss. Vi samlar in uppgifter enligt vad som beskrivs i detta avsnitt som du lämnar till oss eller som vi genererar.
Detta avsnitt beskriver hur vi samlar in dina personuppgifter, de kategorier av uppgifter vi samlar in, en beskrivning av hur vi planerar att använda den information vi samlar in, den rättsliga grund som vi kommer att förlita oss på för att behandla insamlad information, hur länge vi kommer att lagra den insamlade informationen och specifika typer av uppgifter.
- Kontaktinformation: För- och efternamn och/eller företagsnamn adress, telefonnummer, e-post. Samlas in när du bokar en tjänst, handlar i vår webbutik, registrerar dig för vårt däckhotell, kontaktar oss via chatt eller formulär, eller prenumererar på vårt nyhetsbrev
- Födelsedatum: Samlas in vid utlåning av lånebil eller om du har en enskild firma och personnumret är organisationsnumret
- Fordonsinformation: Registreringsnummer, märke, modell, årsmodell, mätarställning, status på bilens komponenter och funktioner, information om utförda tjänster och reparationer.
- Däckhotellspecifik information: Däckmärke, modell, dimension, mönsterdjup, däckens placering i förvaring.
- Information om utförda tjänster/sålda produkter: orderhistorik, sålda produkter och tjänster/utförd service, artikelinformation, datum och inköpsställe, ersättning och rabatter, kundnummer.
- Betalningsinformation: Betalsätt, faktureringsadress.
- Kommunikation: Innehåll i e-post, brev, chattkonversationer eller telefonsamtal när du kontaktar oss med frågor, feedback eller ärenden.
- Reklamations och garantiärenden: information om ärendet, gällande garantier etc.
- Användaruppgifter (om du som kund har ett användarkonto i digital tjänst): Användarnamn, lösenord (krypterat), köphistorik.
- Offentliga fordonsregister: fordonsinformation såsom tillverkare, märke, modell
- Användningsdata: Information från loggfiler på våra webbservrar, till exempel om din dator, som din IP-adress, ditt operativsystem och webbläsartyp, hur du navigerar på vår hemsida, vilka sidor du besöker, hur länge du stannar, klickmönster.
4. Varför behandlar Euromaster dina personuppgifter och vilken är den rättsliga grunden?
- Behandla dina ordrar och leverera de varor och tjänster som du beställt
- Hantera och utföra bokningar för service och reparationer.
- Administrera däckhotellstjänster.
- Hantera betalningar och fakturering.
- Tillhandahålla kundsupport och hantera reklamationsärenden.
- Marknadsföra våra tjänster och produkter (direktmarknadsföring), förutsatt att du inte har invänt mot behandlingen. Du har alltid rätt att invända mot direktmarknadsföring.
- Kommunicera med dig och besvara dina frågor
- Föra statistik för utveckling och analys av våra tjänster (ofta i aggregerad form)
- Förbättra våra produkter och tjänster, inklusive vår hemsida och kundupplevelse
5. Hur länge sparar Euromaster dina uppgifter?
- Kund och fordonsinformation sparas normalt under tiden som kundförhållandet pågår och en viss tid därefter för garantihantering eller uppföljning av servicehistorik men aldrig längre än nödvändigt med hänsyn till garantitider och reklamationsrätt.
- Beställnings och betalningsdata som krävs för att uppfylla våra skyldigheter enligt bokföringslagen sparas i 7 år.
- Däckhotell: Data relaterad till däckhotell förvaras så länge dina däck förvaras hos oss och en viss tid därefter för administration.
- Kommunikationsdata (chatt, e-post, formulär): Raderas normalt inom 12 månader efter att ärendet avslutats, om inte ärendet leder till en kundrelation som kräver längre lagring eller om behov finns att spara informationen längre om chatten rör ett kundtjänstärende kan den behöva sparas så länge som kundförhållandet pågår och en viss tid därefter för uppföljning, kvalitetssäkring eller för att hantera eventuella klagomål eller tvister.
- Uppgifter för marknadsföringsändamål baserat på ditt samtycke sparas så länge du prenumererar på våra utskick/nyhetsbrev och inte har invänt mot direktmarknadsföringen.
- Uppgifter för marknadsföringsändamål inom ramen för befintligt kundförhållande utav likande produkter och tjänster som kundförhållandet rör sparas upp till två (2) år efter senaste köpet, förutsatt att du tidigare inte invänt mot marknadsföring.
- Uppgifter som behandlas med stöd av samtycke sparas endast under den tiden samtycket gäller.
- Cookies: Lagringstiden för cookies varierar. Se vår Cookiepolicy för mer information
Tabellen nedan beskriver vilka uppgifter vi behandlar för vilket ändamål, vilken rättslig grund vi baserar behandlingen på och hur länge vi sparar uppgifterna.
Ändamål |
Behandling |
Kategorier av personuppgifter |
Laglig grund |
Lagringstid |
Lämna offert för produkter och/eller tjänster |
Inhämta och lagra personuppgifter viss tid för att kunna lämna offert på efterfrågade produkter/tjänster |
Ditt namn, adress, ditt telefonnummer, din e-postadress, ditt registreringsnummer, fordonsinformation, artikelinformation |
Berättigat intresse att kunna besvara din offertförfrågan och erbjuda dig våra produkter/tjänster utifrån dina behov/vad du efterfrågat |
Tiden som krävs för att skapa offerten och maximalt 1 år. Accepterad offert som blir avtalsinnehåll sparas inom ramen för kundförhållandet |
Tillhandahålla produkter och utföra däck-och fordonsrelaterade tjänster |
Inhämta personuppgifter för att utföra tjänsten och leverera produkter utifrån avtal |
Ditt namn, adress, ditt telefonnummer, din e-postadress, ditt registreringsnummer, fordonsinformation orderhistorik, datum och inköpsställe, ersättning och rabatter. |
Fullgörande av avtal |
Sparas normalt under tiden som kundförhållandet pågår och en viss tid därefter för garantihantering eller uppföljning av servicehistorik men inte längre än nödvändigt med hänsyn till garantitider och reklamationsrätt. |
Förvara däck på däckhotell |
Inhämta personuppgifter för administration av inlämning av däck för förvaring och utförande av förvaring |
Kontaktinformation inklusive namn fordonsinformation inklusive registreringsnummer, kundnummer |
fullgörande av avtal |
Till dess att tjänsten avslutas och viss tid därefter för administration |
Tidsbokning och påminnelse om att boka tid för skifte |
Hantering av uppgifter för att skicka påminnelse (ofta per e-post, sms) om att boka tid för skifte och tidsbokning |
Kontaktinformation, Fordonsinformation som registreringsnummer Däckförvaringsinformation som plats/aktuell verkstad för förvaringen |
Berättigat intresse att kommunicera med dig inom ramen för pågående kundförhållande och Fullgörande av däckförvaringsavtal |
Sparas så länge däckförvaringsavtalet gäller |
Hantera betalningar och fakturering |
Insamling av uppgifter för att hantera betalning av utförda tjänster |
Beställnings och betalningsdata, fakturainformation |
Rättslig förpliktelse och fullgörande av avtal |
Beställnings och betalningsdata som krävs för att uppfylla våra skyldigheter enligt bokföringslagen sparas i 7 år. |
Skicka nyhetsbrev eller marknadsföringskommunikation som du efterfrågat |
Inhämta personuppgifter och hantering i syfte att skicka dig de relevanta nyhetsbrev som du har begärt. Direktmarknadsföring via e-post och sms |
Kontaktinformation. Vi kommer att be dig om ditt namn och din e-postadress, telefonnummer så att vi kan skicka dig den information som efterfrågas |
Samtycke |
Uppgifter för marknadsföringsändamål baserat på ditt samtycke sparas så länge du prenumererar på våra utskick/nyhetsbrev och inte har invänt mot direktmarknadsföringen. Du kan närsomhelst avsluta prenumerationen/återkalla samtycket. |
Direktmarknadsföring inom ramen för befintligt kundförhållande utav likande produkter och tjänster som kundförhållandet rör |
Inhämta personuppgifter och hantering i syfte direktmarknadsföring via e-post och sms |
Kontaktuppgifter, ditt namn och din e-postadress, telefonnummer |
Berättigat intresse |
Upp till två (2) år efter senaste köpet, förutsatt att du tidigare inte invänt mot marknadsföring. |
Svara på eller följa upp dina kommentarer, frågor eller funderingar t.ex. via e-post eller kontaktformulär via våra webbplatser eller via livechattfunktionen på vår webbplats "Kommunikationsdata”. |
Insamling och behandling av information som du lämnar till oss när du kommunicerar med oss via nämnda kanaler för att kunna besvara dina frågor och följa upp ärenden, kundtjänstärenden |
kontaktuppgifter (namn, e-post, telefon) och annan information du lämnar (t.ex. om din bil, dina frågor, ditt ärende ”kommunikationsdata”)
|
Berättigat intresse |
Raderas normalt inom 12 månader efter att ärendet avslutats, om inte ärendet leder till en kundrelation som kräver längre lagring eller om behov finns att spara informationen längre om chatten rör ett kundtjänstärende kan den behöva sparas så länge som kundförhållandet pågår och en viss tid därefter för uppföljning, kvalitetssäkring eller för att hantera eventuella klagomål eller tvister. |
Retur/reklamations och garantiärenden avseende en köpt produkt/levererad tjänst |
Insamling för att hantera returer reklamationer och garantiärenden, |
Namn, Kontaktinformation, Fordonsinformation, Information om ärendet, orderhistorik anknutet center uppgifter om ditt köp, genomförda arbeten, vilka delar som har reparerats/bytts ut bytts ut eller installerats. |
Rättslig förpliktelse och fullgörande av avtal |
3 år från dagen för köpet/sevicen/reparationen eller under den tid garantiåtagandet gäller eller längre om nödvändigt och vi har ett berättigat intresse att hantera uppgifter för att hantera eventuella tvister. |
Erbjuda lånebil under tid service utförs |
Inhämta personuppgifter för utlämning av lånebil |
Kontaktinformation, namn, Kopia på körkort |
Fullgörande av avtal |
Till dess att tjänsten är utförd och viss tid efter för administration |
Om du registrerar dig för någon av våra digitala produkter eller tjänster via ett konto kommer vi att begära information som gör det möjligt för oss att identifiera dig och tillhandahålla produkterna och tjänsterna till dig (”Kontouppgifter”). |
Kontouppgifter kommer att behandlas i syfte att driva våra webbplatser, tillhandahålla digitala tjänster som du registrerar dig för, kommunicera med dig om dessa digitala produkter och tjänster och säkerhetskopiera våra tjänster. |
Kontouppgifterna inkluderar ditt fullständiga namn och din e-postadress. Vi kan också be dig att ange ett lösenord så att du säkert kan logga in på ditt konto igen. |
Fullgörandet av avtalet mellan dig och oss för tillhandahållande av den digitala produkten och tjänsterna är den rättsliga grunden för behandling av kontouppgifter. |
Sålänge tjänsten tillhandahålls och viss tid därefter för administration |
Information du kommunicerar till oss när du söker våra jobbannonser |
Insamling och hantering av ansökningar. |
CV, Namn, Förnamn, e-post, telefonnummer, yrkeserfarenhet, sökt tjänst och annan information du tillhandahåller i din ansökan |
Berättigat intresse |
Vi kan komma att spara dina personuppgifter i upp till 24 månader från den dag du sökte, så att vi kan beakta och kontakta dig om en relevant tjänst blir ledig |
När du lämnar information till oss (till exempel den information som anges i scenarierna ovan) kommer vi i vissa fall även att be dig om ytterligare, frivillig information. Denna information kommer att identifieras som valfri och används för att hjälpa oss att bättre förstå våra kunder och skräddarsy våra tjänster till dem.
6. Delning av dina personuppgifter
- Tjänsteleverantörer och andra samarbetspartners: externa leverantörer för att utföra tjänster å våra vägnar, t.ex. IT-tjänster (molntjänster, drift, systemutveckling), betaltjänstleverantörer, fraktbolag, marknadsföringsbyråer, t.ex. tillverkare vid garantiärenden, franchisetagare i de fall de agerar service provider men endast om det är nödvändigt för att fullgöra våra åtaganden,
- Inom Michelin-koncernen och dess dotterbolag,
- Myndigheter som Polisen, Skatteverket eller andra tillsynsmyndigheter
- Företagsöverlåtelse: Om vi skulle sälja eller överföra delar av vår verksamhet kan dina personuppgifter komma att överföras till den nya ägaren.
7. Var vi lagrar dina personuppgifter
All information du lämnar till oss lagras på säkra servrar inom EES. Även om vi är fast beslutna att hålla dina personuppgifter säkra är överföringen av information online via internet inte helt säker. Vi, tillsammans med våra tjänsteleverantörer, kommer att göra vårt bästa för att skydda dina personuppgifter.
8. Internationella överföringar av personuppgifter
Euromaster är ett företag som ingår i Michelin-koncernen, som är en internationell koncern och har databaser i de olika länder där den är verksam.
Euromaster kan komma att överföra dina personuppgifter till en av sina databaser inom koncernen eller till sina externa partners baserade utanför ditt bosättningsland.
På grund av variationen i dataskyddsnivåer runt om i världen överför vi inte dina personuppgifter till företag som tillhör Euromaster, Michelin-koncernen eller våra tjänsteleverantörer baserade utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) om inte dessa företag erbjuder samma nivå av skydd för personuppgifter som Euromaster.
Det är dock möjligt att de uppgifter vi samlar in när du använder vår plattform eller inom ramen för våra tjänster kan överföras till andra länder.
Detta är till exempel fallet om vissa av våra tjänsteleverantörer är belägna utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
- Till ett land som säkerställer en adekvat skyddsnivå, det vill säga en skyddsnivå som motsvarar vad europeiska regler kräver;
- Inom ramen för standardavtalsklausuler;
- Inom ramen för interna företagsregler.
9. Dina rättigheter enligt dataskyddsbestämmelserna
- Rätt att återkalla eventuellt samtycke och invända mot behandling: Du har rätt att återkalla hela eller del av ett samtycke om du lämnat samtycke till oss för vår behandling av dina personuppgifter. Du har rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på en intresseavvägning. I vissa fall kan vi komma att fortsätta behandla dina personuppgifter även om du invänt mot behandlingen. Det kan ske om vi kan uppvisa berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
- Rätt till information och tillgång Du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar dina personuppgifter. Om vi behandlar dina personuppgifter har du även rätt att få information om hur vi behandlar desamma och få en kopia av dina personuppgifter.
- Rätt till rättelse: Du har rätt till rättelse av eventuella felaktiga personuppgifter som rör dig och att få ofullständiga personuppgifter kompletterade.
- Rätt till radering (rätten att bli bortglömd): Du har under vissa förutsättningar rätt att begära radering av dina personuppgifter. Sådana förutsättningar föreligger om t.ex. personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlats in eller behandlas för eller om du återkallar ditt samtycke som behandlingen grundar sig på och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen. Många uppgifter måste vi spara om dig till följd av rättsliga förpliktelser.
- Rätt till begränsning av behandling Du har också rätt att begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter. Sådana förutsättningar föreligger om du t.ex. bestrider personuppgifternas korrekthet eller om behandlingen är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas samt istället vill att vi begränsar hur vi behandlar dina personuppgifter.
- Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att under vissa förutsättningar få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format från oss. Du har även rätt att få dina personuppgifter överförda till en annan personuppgiftsansvarig när det är tekniskt möjligt (”dataportabilitet”). Rätten till dataportabilitet gäller för personuppgifter som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format om behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal och behandlingen sker automatiserat.
10. Om du inte är nöjd och klagomål till tillsynsmyndigheten
Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du kontakta oss på sätt som framgår under avsnittet ”vilka vi är och hur du kontaktar oss”. Du har även rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet. Behörig tillsynsmyndighet i Sverige är Integritetsskyddsmyndigheten. Ytterligare information finns på www.imy.se.
11. Ändringar av vår Integritetspolicy
Vi kan komma att ändra vår policy från tid till annan. Eventuella ändringar vi gör i denna policy i framtiden kommer att publiceras på denna sida.
Kameraövervakning
Euromaster AB är mån om den personliga integriteten och att skydda de personuppgifter som företaget behandlar.
Denna information gäller Euromaster AB kamerabevakning som sker vid vissa filialer i Sverige. Dataskyddsförordningen (GDPR, The General Data Protection Regulation) och Kamerabevakningslagen (2018:1200) reglerar hur kamerabevakningen får användas i Sverige.
Vilka personuppgifter behandlar vi och vad är ändamålen med personuppgiftsbehandlingen?
Euromaster AB har utrustat vissa av sina filialer i Sverige med kamerabevakning som innefattar inspelning av bildupptagning. I den mån en person på bildupptagningen är identifierbar, utgör inspelningen en personuppgift om denne. Ändamålet med kamerabevakningen är att förebygga och utreda brott i syfte att öka tryggheten för Euromasters personal och besökare samt skydda företagets egendom. Granskning av bildupptagning sker endast i den omfattning som behövs för att uppfylla ovan nämnda ändamål.
På samtliga platser där kamerabevakning sker informerar vi om kamerabevakningen med tydlig skyltning.
Vad är den lagliga grunden för vår behandling?
Den lagliga grunden för behandlingen av personuppgifter i samband med kamerabevakningen är att behandlingen är nödvändig för ändamål som rör vårt berättigade intresse av att förebygga och utreda brott. Vi bedömer att Euromasters intresse av att behandla personuppgifter för ovan angivna ändamål överväger det integritetsintrång som en person som spelas in utsätts för.
Vem har tillgång till de personuppgifter vi behandlar?
Vi har vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda de personuppgifter vi behandlar mot bl.a. obehörig åtkomst.
Endast ett fåtal behöriga personer på Euromaster har tillgång till det inspelade materialet. Euromaster kommer inte att lämna ut personuppgifter till någon tredje part annat än till polisen eller annan brottsbekämpande myndighet vid utredning av brott.
Hur länge sparas personuppgifter?
Grundregeln är att inspelat material sparas i 60 dagar, därefter spelas det med automatik över. När visst material krävs för att vidta åtgärder mot en person som spelats in för att kunna uppnå syftet med inspelningen får materialet dock sparas så länge det är nödvändigt för att vidta dessa åtgärder, men ska därefter omedelbart raderas.
Vilka rättigheter har den vars personuppgifter behandlas av oss?
Euromaster AB, org. nr. 556078-6500, med adress Stormhallsvägen 6, 432 15 Varberg, är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som beskrivs ovan. Det innebär att vi ansvarar för att personuppgifterna behandlas korrekt och i enlighet med gällande lagstiftning.
Registrerade personer har rätt att få veta vilka personuppgifter vi behandlar om dem. En registrerad person har också rätt att begära att Euromaster AB raderar dessa personuppgifter. Dessutom har registrerade personer rätt att invända mot viss behandling av personuppgifter och begära att behandlingen av personuppgifter begränsas.
Den som har invändningar eller synpunkter på hur vi behandlar personuppgifter har rätt att kontakta eller lämna in klagomål hos Datainspektionen, som är tillsynsmyndighet för vår personuppgiftsbehandling.
Vid frågor om eller klagomål på hur vi behandlar personuppgifter eller begäran om utövande av rättigheter enligt ovan, vänligen kontakta oss via e-post på gen.se.gdpr@euromaster.com eller per brev till adressen ovan.