Köp vinterdäck hos Euromaster

Sök med registreringsnummer för att hitta däck till din bil.

Sök via:
Registreringsnummer
Däckdimension
S
Sök
Kontrollera så storleken stämmer överens med dina nuvarande fälgar. Kostnad för arbete och återvinningsavgift tillkommer.

Filter

Pris

Bränsle

Våtgrepp

Ljud

Varumärke
bfgoodrich
continental
dunlop
falken
goodyear
hankook
kumho
michelin
nokian
pirelli
sunfull
tigar
1 2 3 4 5 6 ... 123 >

Vinterdäck till bra pris finns hos oss på Euromaster både i butik och online!

Varför byta till vinterdäck?

När vintern närmar sig behöver vi i Sverige köra med vinterdäck. Vägarna blir frusna och vi får en svår vägbana att köra på med snö, is eller snömodd. Dessa förhållanden klarar inte sommardäck av, de har en gummiblandning som är anpassad för varmt väder. Bromssträckan blir längre och greppet försvinner när temperaturen sjunker på höst/vinter. Därför behöver vi vinterdäck.

Vi rekommenderar att byta när det blir kallare än 7 grader. Det är för att vinterdäck är anpassade för vissa temperaturer och samma gäller sommardäck. För att få optimalt grepp, köregenskaper och bromssträcka ska man ha vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
 
Regler och lagar för vinterdäck
När det gäller vinterdäck finns det vissa lagar och regler att förhålla sig till. Vi bor i ett avlångt land med olika förutsättningar och klimat för vinterdäck. Därför är det inte bara att hålla sig till datum, det är även viktigt att se vilket förhållande vi har på väglaget där vi kör. Enligt lag måste du ha på vinterdäck från 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag men självklart kan det vara vinterväglag även utanför denna period.

Vad är vinterväglag och vem bestämmer det?
Den som avgör om det är vinterväglag om du skulle bli stoppad på vägen är polisen. Lagen säger enligt transportstyrelsen:
"Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig."
 

Mönsterdjup på vinterdäck
Dubbdäck och dubbfria däck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. 
 

Skillnad på dubbar och dubbfritt
Det enkla svaret är att dubbade däck är bäst på is, friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) är bäst på snö. De flesta kan råka ut för båda dessa väglag under vintern men dubbdäck används av de allra flesta i de norra delarna av landet. Ju längre söderut man kommer, desto fler kör på friktionsdäck. Det viktigaste är att vara medveten om väglaget och anpassa körningen därefter.