-
MICHELIN
X-ICE SNOW
245/35 R20 95H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
4 763 kr /st Totalpris: 19 050 kr Priset är exklusive miljöavgift4 dagar -
MICHELIN
X-ICE SNOW
225/45 R19 96T XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
3 579 kr /st Totalpris: 14 314 kr Priset är exklusive miljöavgift4 dagar -
MICHELIN
X-ICE SNOW
275/40 R19 105H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
4 278 kr /st Totalpris: 17 111 kr Priset är exklusive miljöavgift4 dagar -
MICHELIN
X-ICE SNOW
205/65 R15 99T XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
1 933 kr /st Totalpris: 7 732 kr Priset är exklusive miljöavgift4 dagar -
MICHELIN
X-ICE SNOW
265/35 R19 98H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
3 875 kr /st Totalpris: 15 499 kr Priset är exklusive miljöavgift4 dagar -
MICHELIN
X-ICE SNOW
245/40 R19 98H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
3 774 kr /st Totalpris: 15 098 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager -
MICHELIN
X-ICE SNOW
185/65 R14 90T XL TL X-ICE SNOW MI
1 436 kr /st Totalpris: 5 744 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager -
MICHELIN
X-ICE SNOW
235/50 R18 101H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
3 490 kr /st Totalpris: 13 960 kr Priset är exklusive miljöavgift4 dagar -
MICHELIN
X-ICE SNOW
245/45 R18 100H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
3 148 kr /st Totalpris: 12 593 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager -
MICHELIN
X-ICE SNOW
255/40 R20 101H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
4 397 kr /st Totalpris: 17 588 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager -
MICHELIN
X-ICE SNOW
225/55 R17 101H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
2 958 kr /st Totalpris: 11 832 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager -
MICHELIN
X-ICE SNOW
185/60 R16 86H TL X-ICE SNOW MI
1 781 kr /st Totalpris: 7 124 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager -
MICHELIN
X-ICE SNOW
225/60 R18 100H TL X-ICE SNOW MICHELIN
3 515 kr /st Totalpris: 14 060 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager -
MICHELIN
X-ICE SNOW
245/40 R18 97H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
3 143 kr /st Totalpris: 12 570 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager -
MICHELIN
X-ICE SNOW
185/60 R15 88H XL TL X-ICE SNOW MICHELIN
1 488 kr /st Totalpris: 5 952 kr Priset är exklusive miljöavgifti webblager
Vinterdäck till bra pris finns hos oss på Euromaster både i butik och online!
Varför byta till vinterdäck?
När vintern närmar sig behöver vi i Sverige köra med vinterdäck. Vägarna blir frusna och vi får en svår vägbana att köra på med snö, is eller snömodd. Dessa förhållanden klarar inte sommardäck av, de har en gummiblandning som är anpassad för varmt väder. Bromssträckan blir längre och greppet försvinner när temperaturen sjunker på höst/vinter. Därför behöver vi vinterdäck.
Vi rekommenderar att byta när det blir kallare än 7 grader. Det är för att vinterdäck är anpassade för vissa temperaturer och samma gäller sommardäck. För att få optimalt grepp, köregenskaper och bromssträcka ska man ha vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
Regler och lagar för vinterdäck
När det gäller vinterdäck finns det vissa lagar och regler att förhålla sig till. Vi bor i ett avlångt land med olika förutsättningar och klimat för vinterdäck. Därför är det inte bara att hålla sig till datum, det är även viktigt att se vilket förhållande vi har på väglaget där vi kör. Enligt lag måste du ha på vinterdäck från 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag men självklart kan det vara vinterväglag även utanför denna period.
Vad är vinterväglag och vem bestämmer det?
Den som avgör om det är vinterväglag om du skulle bli stoppad på vägen är polisen. Lagen säger enligt transportstyrelsen:
"Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig."
Mönsterdjup på vinterdäck
Dubbdäck och dubbfria däck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm.
Skillnad på dubbar och dubbfritt
Det enkla svaret är att dubbade däck är bäst på is, friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) är bäst på snö. De flesta kan råka ut för båda dessa väglag under vintern men dubbdäck används av de allra flesta i de norra delarna av landet. Ju längre söderut man kommer, desto fler kör på friktionsdäck. Det viktigaste är att vara medveten om väglaget och anpassa körningen därefter.
Vad ska man tänka på när man köper vinterdäck?
Tänk efter hur vägarna runt omkring hemmet brukar vara, men också vägen du kör till jobb, skola eller skidsemester. Isiga och snöiga? Då ska du välja dubbdäck på grund av säkerhetsskäl. Ska du köra ner i Europa? Där är dubbdäcksförbud så då är det friktion som gäller.
Har du några gator nära dig där man ej får köra på dubbdäck?
I Sverige finns det några gator i storstäderna som har förbud mot dubbdäck för att minska spridning av farliga partiklar samt buller. Se till att du inte brukar köra där om du vill köra med dubbdäck.
Nordiska vinterdäck eller europeiska vinterdäck?
Gummiblandningen i nordiska vinterdäck är mer anpassade för kalla nordiska temperaturer och kall vägbana, europeiska vinterdäck fungerar bäst när det inte är så kallt. Vi på Euromaster rekommenderar nordiska vinterdäck då det är däcken med bästa egenskaperna för vårt klimat i Sverige. I södraste delarna av landet kan man möjligen klara sig med europeiska vinterdäck men kyla, is och snö kan såklart även förekomma där.
Du kan även läsa mer om energimärkning på däck här.
Snabbfakta:
När måste vinterdäcken sitta på?
1 december - 31 mars måste man ha vinterdäck vid vinterväglag
När får man sätta på vinterdäck?
1 oktober - 15 april får man ha vinterdäck
När måste man ta av vinterdäcken?
15 april måste dubbdäcken av och sommardäck på om inte vinterväglag råder.
Dubbfritt är lagligt att köra på året om MEN rekommenderas absolut inte då däckets egenskaper försvinner vid temperaturer vinterdäcket ej är anpassat för. Detsamma gäller för sommardäck på vintern, däcket är inte anpassat för det kalla klimatet och är farligt att köra på i låga temperaturer..
Frågor?
Har du frågor kan du läsa mer här eller kontakta vår kundservice.