Däckfakta

Däcken är bilens enda förbindelse med vägbanan så de är mycket viktiga ur säkerhetssynpunkt. Ta hand om däcken så varar de längre och framför allt använd rätt däck för rätt årstid. Dubbdäck eller friktionsdäck på vintern, sommardäck på sommaren.

 Läs mer om vinterdäck här och om sommardäck här.

VAD BETYDER SIFFRORNA PÅ DÄCKET?

På sidan av däcket står en siffer- och bokstavskombination, exempelvis 195/55R16 91V där:

195 = däckets bredd i mm
55 = profilförhållande (höjd i procent av bredden)
R = radialdäck
16 = däckets innerdiameter (=fälgens storlek) i tum
91 = belastningsindex
V = hastigetsindex - anger den högsta tillåtna hastigheten för däcket.

Följ biltillverkarens rekommendationer. En lägre hastighetsklass kan försämra köregenskaperna och en högre kan minska körkomforten

Belastningsindex.jpg

DUBBAT ELLER DUBBFRITT

Din däckverkstad ger dig tips och råd om vilket alternativ som fungerar bäst för dig med utgångspunkt från dina behov. Både dubbade och dubbfria däck har utmärkta köregenskaper.

SMALARE DÄCK GREPPAR BÄTTRE PÅ VINTERN

Rallyförarna använder alltid smala däck på snön. Breda däck planar ovanpå snö och modd medan smala däck gräver sig ner till fast underlag. Alltså: ju smalare på vintern, desto säkrare . Dessutom är smalare däck billigare och minskar risken för vattenplaning. Dock ger breda däck ett bättre grepp på torra vägar.

DUBBA OM - GLÖM DET

Förr i tiden kompletteringsdubbade man däcken efter ett par säsonger. Nu är det omöjligt då däcken idag är utformade så att det inte finns plats för extra dubbhål.

KÖR IN!

Det är viktigt att "köra in" dubbdäcken. De första femtio eller hundra milen bör köras försiktigt utan rivstarter, tvärnitar eller hård kurvtagning för att dubbarna ska "vulka" fast i gummit.

Sök via:
Registreringsnummer
S
Sök