Trygg med köpet – så läser du däckens energimärkning

Energimärkningen på däck ger dig värdefull information när du ska köpa nya. 1 maj i år får etiketten ett nytt utseende och mer innehåll. Däckexperten Klas Lindén reder ut vilka värden du ska lägga vikt vid för att lyckas med köpet.

Energieffektivitet, väggrepp vid vått väglag och buller – det är de tre värden som finns på energimärkningen. Lappen är obligatorisk i EU-länderna och finns för att göra det lättare för konsumenten att jämföra olika däck. 1 maj får alla nyproducerade däck en ny sorts etikett.
– Det blir betydligt mer info – och tydligare för konsumenten – på den nya lappen, vilket är ett steg i rätt riktning, säger Klas Lindén, produktexpert på Michelin, en av världens största däcktillverkare.

energy_mark.jpg

Fler symboler på nya etiketten

Överst på den nya etiketten kommer däcktillverkarens namn att finnas. Även däckstorlek och klass.
– I stället för en klassificering mellan A–G när det gäller väggrepp och energieffetivitet, blir det A–E. Värdet för buller, i decibel, finns kvar, säger Klas Lindén.
Några nya symboler tillkommer. ”Three Peak Mountain Snowflake”, 3PMFS, får de däck som klarat tester på snö. Minimumkravet enligt lag för ett vinterdäck i Sverige är att det har 3PMSF märkning.
– Det kommer även att tillkomma en symbol som visar isgrepp. Är man ute efter ett vinterdäck för isiga förhållanden ska man titta efter den symbolen, säger Klas Lindén.

Fler och fler tänker på miljöaspekten

Men nu är det dags att byta till sommardäck – vilka värden ska man då lägga vikt vid som konsument? Energieffektiviteten är ett viktigt värde både för plånboken och miljön. Ett däck som rullar lättare drar mindre bränsle, och för eldrivna fordon ökar räckvidden.
– Vi ser en trend att konsumenten tar större och större hänsyn till miljöaspekten. Ett rullmotståndsvärde på A eller B är riktigt bra. Skillnaden i bränsleförbrukning mellan ett däck med värdet A och ett med E är cirka nio procent.
Väggreppet vid vått väglag är naturligtvis också viktigt att ta hänsyn till eftersom det har att göra med säkerheten, tycker Klas Lindén.
Men lågt rullmotstånd och bra säkerhet på vått väglag är två motsägelsefulla värden. Går det verkligen att få både och?
– Här jobbar däcktillverkarna mycket med gummiblandningen. Ett premiumdäck klarar av att både ha ett lågt rullmotstånd samtidigt som väggreppet är bra. Ett exempel är Michelins nya ePrimacy som erbjuder ett mycket lågt rullmotstånd tillsammans med bra våtgrepp.

fieds_news.jpg

Ljudnivån utanför bilen

Värdet för ljudnivå på däckens etikett anger ljudet utanför bilen som däcket skapar. Ljudet kan ha en negativ påverkan på vår närmiljö och ett lägre ljud är bättre för alla, påpekar Klas Lindén. Men han varnar lite för att lägga alldeles för stort fokus på den externa ljudnivån eftersom det inte säger något om vilket ljud som tar sig in i kupén.
– Samma däcktyp kan vara tyst på en bil och bullrigt på en annan, trots att det varken är fel på bil eller däck. Det handlar om att däcket har en frekvens och bilen en annan. De som säljer däcken har ofta erfarenhet och vet vilka däck som funkar bäst till din bil.