Fakta om vinterdäck

Här reder vi ut lite vad som gäller för vinterdäck. Dubbat eller dubbfritt? När ska man byta? Vad är skillnaden på nordiska och europeiska däck?

Michelin-X-Ice-North-4.jpgDet finns tre typer av vinterdäck:

  • - Dubbade däck
  • - Nordiska dubbfria
  • - Europeiska dubbfria


De europeiska presterar bättre i mildare vinterklimat och i slaskiga väglag, medan de nordiska är bättre då det är kallare ute. Dubbdäck är bäst då det är is eller snö på vägbanan.

Det gäller att fundera på var och när man kör mest för att bedöma vilken typ av däck man ska välja. I Malmöregionen, till exempel, är det ofta lämpligt med europeiska däck, men om man bor på landsbygden i mitten av Skåne är det ofta både kallare och det kan snöa igen, vilket gör att nordiska däck kan vara bättre. Kör man ofta på nätterna eller innan avisnings- och plogbilarna varit ute kanske det rentav är läge att använda dubbade däck även i Skåne.

Detta säger lagen

Lagen säger att mellan 1 december och 31 mars ska bilen ha vinterdäck om det är vinterväglag. Det kan låta enkelt, men vad menas egentligen med det? Om det är frost, snö eller is angränsande till vägbanan räknas det som vinterväglag, även om själva vägbanan är torr och fin. Du kan aldrig veta om underlaget ändras längre fram, exempelvis i en svacka eller på en bro, därför kan du inte bara titta på själva asfalten där du kör just för tillfället. Sen är det upp till den enskilde polisen som stoppat dig att bedöma om det är vinterväglag eller ej, men det finns ingen anledning att chansa. På vintern är det säkrare att ha vinterdäck, oavsett om det är isigt eller inte. Dubbade vinterdäck får inte sättas på bilen före 1 oktober och måste tas av innan 15 april. Det finns också vissa gator i Stockholm, Uppsala och Göteborg där det är förbjudet att köra om man har dubbade däck.

Olika gummiblandning på sommar- och vinterdäck

Vinter I södra Sverige har vi ju många gånger torra och milda vintrar och då kan det tyckas onödigt att byta från sommardäcken över huvud taget. Men det är inte bara själva underlaget som påverkar däckens prestanda, det gör även temperaturen. Ett vinterdäck har mjukare gummi i sig vilket gör att de behåller sin förmåga till grepp bättre än de hårdare sommardäcken då det blir kallt ute. Att vinterdäcken är mjukare gör också att de är olämpliga att köra med hela året. Då det blir varmare ökar risken för vattenplaning och bromssträckorna blir längre med mjuka vinterdäck på.  Alla däck blir hårdare av kyla och det är därför viktigt att man väljer rätt däck utifrån vilket klimat man mest kör i. En grundregel man kan ha är att man ska ha vinterdäcken på från det att medeltemperaturen är under fem plusgrader. Oavsett om det snöar eller inte.

 

Vi hjälper dig hela vägen

Vi ger dig gärna professionella råd om vilken typ av vinterdäck du bör välja, dubbade eller odubbade. Tänk på att oavsett vilka vinterdäck du väljer behöver körningen alltid anpassas till rådande väglag.