Få svar på dina frågor om vinterdäck

Välj rätt däck inför vintern och se till att få ut det mesta av de du väljer. Roland Wihlborg, platschef på Euromaster i Malmö ger svar på de vanligaste frågorna svenskarna har inför vintern.

rolle.jpg Hur vet jag om det är dags att köpa nya däck?

Det enklaste sättet är att kontrollera att mönsterdjupet är mer än tre millimeter. Det gör du lättast med en mönsterdjupmätare eller ett skjutmått. Men om däcket är mer än fem år eller om du märker att det börjar få torrsprickor så ska du be en fackman kolla på det och göra en bedömning om du behöver byta. Tänk på att det alltid är säkrare att byta en säsong för tidigt än en säsong för sent.

 

Varför slits mina däck så ojämnt?
Den vanligaste orsaken är att hjulinställningen inte är korrekt. Den kan påverkas av att man kör upp på trottoarer och över fartgupp och liknande, helt vanlig körning alltså. Vi rekommenderar att man gör en hjulinställning minst en gång per år. På så sätt slits däcken jämnare och väghållningen blir bättre.

 

Varför måste jag ha vinterdäck i Skåne där det aldrig snöar nuförtiden?
Lagen säger att du ska ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Med vinterväglag menas att det är snö, is eller frost i angränsning till vägbanan. Men även om det inte är det så är gummit i sommardäck hårdare än i vinterdäck. Det innebär att prestandan blir sämre även på torrt väglag om det är under fem plusgrader. Så även en helt torr och snöfri vinter är det betydligt säkrare att ha vinterdäck.

 

Hur stor skillnad är det egentligen på ett premiumdäck och ett enklare däck som kostar hälften så mycket?
När däcken är helt nya presterar många av de enklare däcken bra, vilket ofta märks i olika tester som görs. Men den stora skillnaden mellan dem och premiumdäcken är att de senare håller samma prestanda under fler säsonger. Exempelvis kan du köra på ett Michelin-däck ända till det når minimigränsen i mönsterdjup och ha i princip oförändrad prestanda. Det kan du inte på ett billigare däck, vilket innebär att du måste köpa nya däck tidigare och i förlängningen kan det bli billigare på lång sikt att köpa kvalitet, förutom då att det dessutom så klart är säkrare.

 

Ska jag köpa dubbat eller odubbat?
Det är en fråga om var du kör mest och när du kör. I korthet kan man säg att det finns tre typer av vinterdäck i Sverige: dubbade, dubbfria nordiska däck och dubbfria europeiska. De europeiska presterar bättre i mildare vinterklimat och i slaskiga väglag, medan de nordiska är bättre då det är kallare ute. Dubbdäck är bäst då det är is eller snö på vägbanan.
I Malmöregionen är det ofta lämpligt med europiska däck, men om du bor på landsbygden i mitten av Skåne är det ofta både kallare och det kan snöa ganska mycket i perioder, vilket gör att nordiska däck kan vara bättre. Kör du ofta på nätterna eller innan salt och plogbilarna varit ute kanske det rent av är läge att använda dubbade däck även här nere. Tänk dock på att i Stockholm, Göteborg och Uppsala finns det vägar där det är förbjudet att köra med dubbade däck, och likaså på många sträckor nere i Europa.

 

Varför ska jag betala någon för att byta mina däck- det kan jag ju göra själv!
Vi som fackmän gör däckbytet helt rätt betydligt enklare. Många privatpersoner är duktiga, men det är inte helt lätt att få det helt perfekt. Det är många moment som man inte ska slarva med; rengöring av anläggningsyta, smörjning, spänningen korsvis med korrekt moment samt efterspänning. Vi har kunskap, erfarenhet och utrustning för detta. Idag är det också många som väljer att förvara däcken hos oss eller någon av våra kollegor i branschen. På så sätt håller däcken längre och med en perfekt montering och med korrekt hjulinställning slits däcken jämnare och håller därmed längre. Dessutom är det en förhållandevis billig tjänst med tanke på att du slipper ett ganska tungt och smutsigt jobb.