Kortare bromssträcka med sommardäck på sommaren

Dubbfria vinterdäck får användas året om. Men det är mycket bättre att byta till ett sommardäck under det varma halvåret. Högre säkerhet och mindre bränsleförbrukning är några fördelar.

Senast 15 april måste dubbdäcken plockas av i Sverige om det inte förväntas bli vinterväglag. Något du enkelt kan göra hos någon av de 100 Euromaster-verkstäderna i Sverige. I de södra delarna av landet väljer bilägare oftare ett dubbfritt vinterdäck. Det är inte olagligt att använda dessa året om.

– Oavsett årstid är det alltid viktigt att välja däck som är anpassade för årstiden för att få högsta säkerhet. Vinterdäck rekommenderar vi ingen att använda på sommarhalvåret, säger Klas Lindén, produktexpert på Michelin, en av världens största däcktillverkare.

En anledning är att det nordiska dubbfria vinterdäcket – även kallat friktionsdäck – är utvecklat för att fungera som bäst vid temperaturer under sju grader. På sommaren, när det blir mycket varmare än så, mjuknar gummit vilket påverkar säkerheten negativt. Greppet och väghållningen försämras.

– Det finns väldigt många nackdelar. Vinterdäcken ger till exempel mycket längre bromssträckor på torrt väglag.

Högre rullmotstånd ger högre bränsleförbrukning

Vinterdäcken slits dessutom både snabbare och mer ojämnt, på grund av den mjukare gummiblandningen, om de används på sommaren. De ger också ofta ett större rullmotstånd eftersom mönsterdjupet är annorlunda utformat. Det innebär en högre bränsleförbrukning – dåligt både för plånboken och miljön.

– Hållbarhet och minskad miljöpåverkan blir bara viktigare och viktigare och utvecklingen av däcken går framåt hela tiden. Under våren lanserar till exempel Michelin ett lättrullande sommardäck ePrimacy som har 27 procent lägre rullmotstånd jämfört med däcken i samma kategori, säger Klas Lindén.

Sju procent av bilarna körde omkring med vinterdäck sommaren 2020.

Byt när dygnstemperaturen överstiger sju grader

Trots de tydliga nackdelarna med att använda vinterdäck på sommaren visar en undersökning i Sverige, som Däckbranschen genomfört på uppdrag av Trafikverket, att sju procent av bilarna körde omkring med vinterdäck sommaren 2020.

– Det är en förvånansvärt stor andel. Det är bara däck utvecklade för sommarkörning som kan garantera ett bra grepp på fuktiga och torra sommarvägar. De spår i mönsterklackarna, som vinterdäcken har för att öka greppytor under vintern, ger inga fördelar på sommaren. När dygnstemperaturen överstiger sju grader där man bor är det dags att ta av vinterdäcken.