Premium eller budget – vilket däck bör du satsa på?

Flera tillverkare erbjuder däck med den allra senaste teknologin. Som konsument finns det även en hel uppsättning billigare däck att välja bland. Vilka är egentligen skillnaderna, och vilka däck ska du satsa på? Tillgången till olika sorters däck har ökat. Det är numera enkelt att hitta och köpa däck på internet från andra sidan jorden, som inte har en officiell importör i Sverige. Dessutom kommer du ner i pris genom att välja ett lågprisdäck. Men är det värt det?

– Köper du ett däck från någon av premiumtillverkarna betalar du för den senaste teknologin och nya innovationer. Företagen lägger ner mycket krut på att ta fram nya innovationer och på att däcken ska prestera bra i olika förhållanden, säger Klas Lindén, däckexpert på Michelin.

Många anledningar välja premium

Däck delas in i tre klasser: premiumdäck, mellanklassdäck och budgetdäck. Det finns en marknad för alla. Klas Lindén tycker att det finns många anledningar att satsa på ett premiumdäck.
– Materialvalen är av högsta kvalitet, och det påverkar egenskaper som livslängd och hur däcket presterar över tid. Gummiblandningen – som är helt avgörande för vilket grepp däcket har – är väldigt noga utvecklad. Dessutom lyckas man kombinera bra grepp med ett lågt rullmotstånd.
Ett lågt rullmotstånd innebär mindre bränsleförbrukning, och bara det kan vara ett skäl att investera mer i däcken, anser Klas Lindén.
– Gemene man är nog inte medveten om hur stor roll rullmotståndet har för bränsleförbrukningen. Däckens rullmotstånd står för cirka 20 procent av bilens bränsleförbrukning och en sänkning av rullmotståndet kan reducera förbrukningen avsevärt. Det vinner både plånboken och miljön på.

michelin_tire.jpg

”Man får vad man betalar för”

Han berättar att Michelin lägger stora summor och resurser på att få däcken de utvecklar och säljer att prestera bra över tid. Däcken ska ha kvar säkra egenskaper även när de slitits ner några millimeter – ja ända ner till laglig gräns.
– De flesta däck är mer eller mindre bra när de är nya. Men hur länge är det nytt? Ett däck kanske du kan köra 1 500 mil med och ett annat 3 000 till det är halvslitet. Man får vad man betalar för, och att köpa billigt kanske inte blir så billigt i slutändan.
En del däckköpare är också lite för utseendefixerade, tycker Klas Lindén. De lägger mer krut på att köpa fina fälgar än att satsa på kvalitet på däcken.
– Jag tycker man ska tänka tvärtom. Man brukar säga att bilens kontakt med vägbanan är fyra handflators storlek – däcken avgör alltså köregenskaper och grepp på vägbanan oavsett bil. Väljer du ett premiumdäck får du högre säkerhet, bättre köregenskaper och ett däck som håller längre.