TPMS -aktiv däcktrycksövervakning

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) är ett kontrollsystem som övervakar däckens lufttryck och temperatur. Från 1 november 2014 ska alla nya personbilar som säljs, registreras eller tas i bruk, oavsett produktionsdatum, vara utrustade med detta system. Vi har utrustning för avläsning, kontroll, reparation och utbyte av TPMS-sensorer.

TPMS_vit.jpgVarför införs krav på TPMS på nya bilar?

För lågt lufttryck i däcket ger högre bränsleförbrukning vilket ökar utsläpp och föroreningar. Systemet är obligatoriskt i USA sedan flera år och även tidigare har flera bilfabrikat såsom Volkswagen, Audi och  Toyota på en del av sina modeller därför haft detta som standard eller tillval.

 

Fr.o.m. 1 november 2014 är automatisk däcktrycksövervakning inte ett tillval utan standard på alla bilar i Europa och de nya europareglerna innebär:
 

  • Däcktrycksövervakningssystemet rapporterar i realtid information om däcktryck till föraren, via en mätare, varningstext eller varningssymbol uppmärksammar föraren om att ett däck har för lågt lufttryck.
    Rätt luftryck minskar bensinförbrukningen men också sparar miljön genonom att minska utsläpp av föroreningar och avgaser.
    Genom rätt tryck blir det en bättre kontaktyta mellan vägbanan och däcket vilket minskar däckslitaget, bromsträckan samt minskar risken för vattenplaning.

     
  • Ett komplett hjul blir dyrare än tidigare men på sikt beräknas priserna sjunka. Redan nu varierar TPMS Sensorventiler i pris och till en del bilar finns universal som passar.

     
  • Varje hjul sänder en unik kod, för att bilen skall uppfatta vilket hjul som tappat luften. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet själv fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd. Men det går också att ha identiska koder för exempelvis höger fram sommar- och vinterhjul, då fungerar övervakningen omedelbart efter säsongsskifte av hjulen utan störande varningslampor.

     
  • Tiden för hjulskiftet kan ta längre tid om sensorn behöver aktiveras eller kodas om. Vid aktiver eller omkodning krävs även speciell ny utrustning som vi på EUROMASTER måste använda för att knyta sensorn till bilen.  På en del bilmodeller behöver vi också koppla in oss i bilens styrenhet, vilket tar lite längre tid.

     
  • Bestämmelserna gäller inte retroaktivt.

     
  • Inuti varje sensor  finns ett ett batteri som normalt har en livslängd på 5 år. Vid slut på batteri behöver hela sensorventilen bytas ut, men lyckligtvis har många sensorer ett viloläg som automatiskt startas om hjulet inte rullat en längre tid såsom vid säsongsförvaring.

     
  • Om sensorn i hjulet som man byter till har samma kodning, eller om bilens system automatiskt kan läsa av är självlärande går det utmärkt att byta hjul själv. Tänk på att hjul med samma signalkod måste placeras på samma position.

     
  • Kontakta din däckverkstad om systemet varnar efter en tids körning. Tänk på att ibland behövs de gamla hjulen för att kunna läsa av signalkodningen och kopiera över dessa på de nya hjulen.

 

 

Har du fler frågor?

 

  • Chatta med oss direkt  >>

     

  • Sök kontaktuppgifter till din närmaste verkstad:

     

  • Ring Euromasters Kundservice: 0771-829 829 mellan 07.00-17.00

 

 

 

För återförsäljare: /privat/dack/tjanster/tidsbokning /privat/privat_systemsida/logga_in_2

Logga in

Tidsbokning

Vid bokning eller ombokning av ditt däckbyte behöver du först välja verkstad. Det gäller även om du redan fått en tid hemskickad för däckbyte.

Välj verkstad

För privatkunder

Här kan du som privatkund handla däck och se dina tidigare köp.

Handla online